Matti Villikari

Suomi-laiva

  • Suomi-laiva

 

Usein puhutaan kuvainnollisesti ”Suomi-laivasta”.  Mielestäni merenkulussa on paljon yhtäläisyyksiä valtion johtamisen kanssa.   Laivassa on kippari ja päällystö, jotka vastaavat laivan turvallisesta kulusta.  Matkustajat ovat ostaneet lipun  tiettyyn kohteeseen.   

Suomi-laivan kippari on pääministeri ja hallitus on päällystö.  Eduskunta on varustamon johtokunta ja presidentti varustamon hallituksen puheenjohtaja (tms, vaikea positio).  Kansalaiset ovat vaaleissa ostaneet "lipun" 4 vuoden purjehdukselle.

Purjehduksen aikana tulee navigoinnissa ongelmia.  Typerintä mitä päällystö voisi tehdä, olisi kysyä neuvoa matkustajilta mielipidetiedustelulla.

Vielä tyhmempää on, että ennen matkaa, matkustajat antavat päällystölle tarkat ohjeet, mitä saa ja mitä ei saa tehdä, jos turvallisuus vaarantuu.

****

Summasummarum,  tämä juttu tarkoittaa sitä, että jos halutaan kuulla kaikkia ja noudattaa kaikkien mielipidettä, mitään ei kannata tehdä eikä mitään saada aikaan koska harvoin 5,5 miljoonaa kansalaista ovat yhtä mieltä mistään.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Kyllä se demokratia on kaameaa taas.

Ehkä se toimii paremmin pommien kanssa vietynä kuten sitä nyt viedään. Miltä kokemukset vaikuttaa?

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen

Kyllä tiedostat aivan väärät piälliköt paattiimme. Todelliset eivät edes kaikki ole kotoperäisiä. Piällikkyys pitäisi "palauttaa" suomalaisille esim. Sveitsin mallin mukaan, vaikka sielläkin ulkoiset vaikuttajat ovat osin piälliköinä,kuten huomattiin sikäläisessä rahanluontioikeuskansaäänestyksen propagandassa.

Toimituksen poiminnat